POLECANY POST

CYRK FANTAZJA - 5 LAT NA VIDEO

6 września 2018

Ludzie cyrku 7- wywiad z Wiesławem Jaśkowskim



Kolejnym człowiekiem cyrku w tym cyklu jest artysta starszego pokolenia, iluzjonista, znany wszystkim miłośnikom cyrku: Pan Wiesław Jaśkowski. Przeprowadziłem z panem Wiesławem ciekawy wywiad. Zapraszam do lektury.


    
     1)  Kiedy i jak zaczęła się Pana przygoda ze sztuką cyrkową?

    W roku 1964 do mojego rodzinnego miasteczka Gorlic przyjechał Cyrk Arlekin. I Tak się zaczęła moja przygoda z cyrkiem. Od tej pory zafascynowany nim marzyłem by w przyszłości zostać artystą. Zbudowałem namiot , zorganizowałem kolegów i występowaliśmy na arenie cyrku podwórkowego. Potem cyrk się powiększył i wzbogacił o lepszy i dłuższy program. Nazywał się Cyrkiem " Clown". Po maturze zdałem do Julinka w roku 1972. W szkole Cyrkowej poznawałem warsztat artysty cyrkowego. I w ten sposób trafiłem do prawdziwego polskiego cyrku ( w tym czasie były cyrki państwowe )

   
      2) Dlaczego iluzja?

Dlaczego Iluzja ? Dlatego , że zawsze podobały mi się tricki magiczne. Pierwsze kroki wskazał mi mój Ojciec, który również je wykonywał amatorsko.
    
        3) Czy wykonywał Pan inną iluzję niż klasyczna?
     
      Oczywiście wykonywałem iluzję różnych gatunków. Manipulację , z rekwizytami lub kontaktową. Dużą iluzję również. Moim idolem w tej sztuce jest SALVANO ( arcymistrz ) niestety już nie żyjący. artysta Zawsze elegancki , ubrany ubrany we frak . Iluzjonista " z wyższej półki" On był klasykiem. Widząc dziś obecnych iluzjonistów , jak się produkują i jak się ubierają włosy mi stają na głowie. Oczywiście nie wszyscy ! Dlatego też postanowiłem pozostać przy klasyce. Jest jej coraz mniej na scenach i arenach. Zauważam , że publiczność docenia starannie ubranego iluzjonistę na arenie. Poza tym młodzi iluzjoniści , goniąc za nowoczesnością zapominają o starych dobrych trickach. Których już prawie nie wykonują. Zresztą klasyka łączy się zawsze z elegancja i wytwornością . Dlatego w moim repertuarze publiczność poznaje efekty i tricki iluzji salonowej i scenicznej.
      

    4) W jakich cyrkach pan występował?

      Pracowałem w wielu cyrkach. Zacząłem w państwowym cyrku Arlekin to było w 1974 roku. Potem był Cyrk As , Cyrk Warszawa, Cyrk Tramp , Cyrk Bajka. Następnie były to już cyrki prywatne : Cyrk Colosseum. Cyrk Milano , Cyrk Maska , Cyrk Europa . Cyrk Arizona , Cyrk Astoria. Wcześniej też w cyrku w Italii o nazwie "Circo di Francia "

     
       

   

        5) Jak pan porówna obecny cyrk z cyrkiem sprzed 15-20 lat?

Trudno jest mi porównywać obecny cyrk z tym dawniejszym. Wkracza nowoczesność ! Trzeba się z tym pogodzić. Również w cyrkach mamy nowości. Jednak myślę , że powinniśmy dbać i szanować cyrk tradycyjny. Najlepsi mistrzowie areny cyrkowej tworzyli go i wypracowali przez wieki. Nie możemy o tym zapominać ! A więc powiedział bym tak : Cyrk Nowoczesny ? Tak ! ale jednak z poszanowaniem starych sprawdzonych fundamentów tej pięknej sztuki. 


       
        6) Co Pan sądzi o ekologach, którzy atakują cyrki?

            O tych pseudo ekologach mam swoje zdanie. Są to grupy ludzi zupełnie pozbawionych zdrowego rozsądku . Nigdy i nigdzie nie widziałem aby ktoś w cyrku krzywdził zwierzęta. Przeciwnie ! są one traktowane jak najlepiej można. Mają okresowe kontrole weterynaryjne i rutynowe badania. Są traktowane jak członkowie rodziny. Są naszymi partnerami i współpracownikami na arenie cyrkowej.

       7) W ostatnich latach występuje Pan w małych cyrkach. Czy Pan je lubi jeśli tak to za co?

To prawda ! występuję w mniejszych cyrkach. Szczerze powiem: Lubię te małe cyrki! Są romantyczne i takie rodzinne. Zresztą nie jest to wcale ważne czy to mały czy wielki cyrk. Ważne by atmosfera była przyjazna i rodzinna.

     
8) Wiem, że Pana córka występuje w cyrku w tanecznych transformacjach ale 
     Czy ktoś jeszcze z przodków i rodziny występował/występuje w cyrku?

Moja córka Claudia niedawno ukończyła uczelnię artystyczną w Krośnie . Jest tancerką i choreografem. Zamierza dalej studiować , od października w Krakowie na wydziale choreografii. Występuje często ze swoim partnerem na estradach i arenach z numerem tanecznej transformacji oraz ze swoją etiudą pt. " Sprzątaczka".Nikt z mojej rodziny nie występował i nie występuje w cyrku.




        9) Co Panu sprawia przyjemność podczas występów

     Praca na scenie i na arenie to moje życie , moja pasja , moje przeznaczenie. Nie wyobrażam sobie żyć bez cyrku. To zauroczenie cyrkiem trwa już od tylu lat ! czas mija , a ono trwa nadal...

      10) Obecnie jest Pan konferansjerem w nowym Cyrku Astoria czy wcześniej był Pan konferansjerem albo zajmował się inna dziedziną w cyrku?

        Iluzjonistą jestem " od zawsze " a konferansjerkę prowadziłem w wielu cyrkach. Również i na estradach.

Obecnie występuję i prowadzę program w nowym polskim cyrku ASTORIA. Jest to mały i piękny cyrk. Jestem bardzo zadowolony. Pracuję z moimi kolegami i przyjaciółmi z dawnych lat. Gramy codziennie i nie narzekamy na brak widzów. Karawana jedzie wciąż dalej i dalej . Mamy nadzieję , że daje radość i zadowolenie przybyłej pod nasz namiot publiczności.

      11) Ma Pan jakieś plany na przyszłość?
       
     Plany i marzenia?  Mam  ale nie będę o nich pisał. To mój sekret!

Dziękuję za wywiad. Wszystkiego dobrego!

Więcej o Wiesławie Jaśkowskim i jego biografia znajduje się na stronie Krajowego Klubu Iluzjonistów, link poniżej 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz