POLECANY POST

CYRK FANTAZJA - 5 LAT NA VIDEO

26 kwietnia 2020

Wywiad z Dmitry Chernov- organizator 1 online Circus Festival. (Ludzie Cyrku 14)




Dziś wywiad z niezwykłym artystą cyrkowym, pochodzącym z Rosji, Jest nim Dmitry Chernov, pomysłodawca i główny organizator 1 edycji Online Circus Festival. 

Miłej lektury! 



1)Dmitrij Chernov, świat poznał cię jako artystę cyrkowego. Czym się zajmujesz jako artysta? Jak zaczęła się twoja przygoda ze sztuką cyrkową?
Bardzo dziękuję za interesującą propozycję przeprowadzenia wywiadu, naprawdę doceniam, więc odpowiadam na moje pierwsze pytanie. Moi rodzice byli artystami w Sowieckim cyrku, mój ojciec był bardzo znanym żonglerem w Rosji i Związku Radzieckim. Jak byłem dzieckiem, opowiadał mi o żonglerce i wreszcie nauczył mnie i w ten sposób zostałem żonglerem. Tata w swojej karierze był na turnne z Oleg Popov w Niemczech, Holandii, Francja. Oleg był niesamowitym clownem w Rosji. Moja pierwsza przygoda na arenie cyrkowej to występ w roli małego clowna, w wieku czterech lat wraz z Popovem. Miałem cudowny kostium i grałem w jego repryzie. W wieku 12 lat po raz pierwszy wystąpiłem jako żongler-solo. Rok później wygrałem konkurs w Rosji na najlepszego młodego żonglera. Występowałem na Festiwalach w Budapeszcie, Paryżu oraz na Festiwalu Premiere Ramp w Monte Carlo(poprzednik Festiwalu Nowej Generacji). Na festiwalach zawsze byłem nagradzany. Tak zostałem artystą cyrkowym, cyrk był moją przygodą.

2)1 Online Circus Festival to nowy rozdział w festiwalach cyrkowych. Skąd wziął się ten pomysł na festiwal?

Pomysł na Cyrkowy Festiwal Online, był mój, ponieważ tworzę numery cyrkowe, jestem artystą cyrkowym i producentem. Od 2011 roku jak artysta również tworzę poszczególne numery cyrkowe, sprzedawałem je managerom. Doskonale rozumiem „system cyrkowy”, jest on bardzo skomplikowany. Chodzi mi o to, że jesteś młodym utalentowanym artystą, i chcesz pokazać ten talent, być zauważonym przez dyrektorów cyrków, reżyserów spektakli na całym świecie, chcesz zaistnieć. Dyrektorzy dostają nawet tysiąc maili, linków od artystów, którzy często wysyłają maile z danymi do wielu dyrekcji jednocześnie. Większość artystów w ten sposób jest niezauważana, a dziś to najłatwiejszy sposób aby pokazać się światu. Dlatego chciałem stworzyć coś nowego, żeby zmienić ten system i dać szansę artystom. Cały rynek działa dziś przez internet, dlatego aby pomóc wielu artystom. Forma Festiwalu Online ma rozwinąć ich karierę poprzez zbiór linków video, które zauważą dzięki festiwalowi dyrektorzy i reżyserzy cyrkowi.



3) Czy stworzenie festiwalu jest pomysłem, który narodził się podczas epidemii, czy wcześniej?

Ten pomysł narodził się u mnie latem 2019 roku. Myślałem o tym, lecz nie wiedziałem kiedy to zrobię, po prostu miałem ten pomysł w głowie. Pierwsze plany miałem na święta 2019-2020 lecz większy cel czyli Festiwal w Budapeszcie, na którym współpracowałem z organizatorami a współpraca będzie kontynuowana. Byłem również na innych festiwalach.
Byłem zajęty festiwalami i powiedziałem, że po tym, jak będę miał trochę czasu i dam radę zorganizować mój pomysł w marcu lub kwietniu. Nikt się wtedy nie spodziewał, że, cały świat cyrku się zatrzyma przez tą straszną sytuację. Pomysł festiwalu nie powstał, więc w czasie epidemii, długo planowałem tą imprezę. Niektórzy ludzie mówili aby zrobić ten festiwal w tym czasie, ponieważ cała społeczność siedzi teraz w domu i mają czas i możliwości, aby śledzić Festiwal Cyrkowy Online. 


4) XXI wiek to czas nowych technologii, czy jest dobry dla cyrku?

XXI stulecie to czas nowych technologii, który dobrze oceniam. Jeśli mówimy o koncepcji festiwalu cyrkowego online, to bardziej o platformie, która tak samo jak Facebook ma na celu zjednoczyć wszystkich ludzi wokół. Świat komunikuje się w ten sposób od lat, tak więc Online Circus Festival, jest nową platformą, która ma wszystkie możliwości komunikacji a jej cel to aby raz w roku cały świat mógł podziwiać i śledzić nowe, ciekawe numery cyrkowe. Jest to korzystne nie tylko dla artystów aby zyskać większą popularność ale też dla cyrków i festiwali na całym świecie, które znajdą dla siebie nowe numery, artystów czy inspirację. Dzięki technologiom możemy się w pewien sposób zjednoczyć na całym świecie. 




5) Czy organizowanie takiego festiwalu online to dużo pracy, więcej kosztuje niż tradycyjny festiwal? Jak to wygląda za kulisami?

Zorganizowanie takiego festiwalu, wymaga określenia wielkości festiwalu i ustalenie kosztów, i to trzeba wiedzieć. Internetowy festiwal, nie ma zbyt dużego budżetu. W tym przypadku ja podejmują decyzję ile mam być uczestników i czy będzie to jeden festiwal tego typu. Za 100 uczestników i całe jury, nie muszę płacić za luksusowe hotele, przeloty samolotem, wyżywienie i inne. Wszystko odbywa się online. Jeśli chodzi o nagrody to są one drogie za 3 pierwsze miejsca wynoszą 1,5 tysiąca dolarów a często takie nagrody są niższe, na razie jest to tajemnicą ale po ogłoszeniu wyników powiem Wam, dlaczego jest to dość drogie. Jest też nowy system oceniania uczestników podczas tego festiwalu, niż na innych tego typu wydarzeniach. Jest kilka etapów rywalizacji i to jest nowe. 

6) Czy ilość zgłoszeń była dla Ciebie zaskakująca? Czy popularność festiwalu spełniła Twoje oczekiwania?

Tak była zaskoczeniem. Ustaliłem liczbę 100 uczestników z całego świata. Kiedy pytali mnie czy jestem pewien, że będzie ich stu, powiedziałem, że nie, nie jestem pewien ale mam nadzieję, że ludzie będą śledzić mój festiwal. Denerwowałem się, co zrobić jeśli tej setki nie będzie? Co mam zrobić? Gdybym przestał przez to organizować festiwal, byłby to dla mnie wielki wstyd. Mogłem ustalić np. 50 uczestników ale to by musiało być przed castingiem. Miałem więc nadzieję. Po ogłoszeniu listy jury, było to dla mnie bardzo ważne, gdyż na liście znalazły się osoby światowej sławy w sztuce cyrkowej. Dzięki temu pomyślałem, że ludzie potraktują ten festiwal bardziej poważnie. Ostatecznie dostałem listę z łączną liczbą 685 zgłoszeń. Nie spodziewałem się, że będzie taka duża ilość. Oglądałem każdy link z video w tej trudnej pracy pomagał mi zespół ludzi. Miałem zasady aby video było aktualne, bez montażu, bez łamania praw autorskich. Filmy musiały być własnością danego artysty, ponieważ dotrze on do różnych firm, cyrków. Zespół pomagał mi w podjęciu ostatecznej decyzji a główną zasadą był jak największy kontrast. Czyli nie tylko Rosja, Ukraina ale inne państwa oraz różne numery. Wybór był ciężki ale chciałem zadowolić jak najwięcej osób w tym czasie epidemii.

7) Jury jest bardzo profesjonalne i dobrze dobrane. Jak oceniają uczestników?

Skład jury jest profesjonalny i dobrze dobrany. Chcę bardzo mocno podziękować członkom jury, ponieważ dla wielu przed festiwalem było ciężko sobie wyobrazić jak to wszystko będzie działać. Po wyjaśnieniu jak to będzie wyglądać. Dziękuję za zrozumienie i wiarę we mnie i mój projekt, że zechcieli być częścią tego eksperymentalnego projektu. Tak jest to eksperymentalny projekt, ponieważ po pierwsze online oraz jest kilka faz etapów grupowych. Jest też nowy system oceniania, w którym najbardziej liczą się dwie kategorie: poziom trudności numerów oraz kreatywność. I te dwie kategorie wykluczyły wielu uczestników. Niektóre numery nie spełniały tych kryteriów. Były też numery gdzie bito rekordy ale ważne żeby to było imponujące. Dlatego te dwa kryteria trudność i kreatywność są tak ważne. Jest też inaczej niż na tradycyjnych festiwalach ponieważ tam po spektaklu idą do pokoju i oceniają i omawiają między sobą, tutaj każdy robi to indywidualnie. Mój system jest przejrzysty ponieważ jest matematyczny.



8) Czy planujesz kontynuować festiwal i współpracować z np. Monte Carlo i innymi?

Jest plan kontynuacji festiwalu. Dostałem już sporo wsparcia od producentów cyrkowych i reżyserów z całego świata dostałem wiele e-maili z gratulacjami i wsparciem, więc już wiem, że drugi festiwal cyrkowy online będzie znacznie większy i już wiem, że zaskoczę wszystkich moim nowym pomysłem. Gdyż przyznam, że już miałem kilka błędów, więc pomyślę o tych błędach które popełniłem podczas pierwszej edycji i nie powtórzę ich przy drugiej. Festiwal w Monte Carlo jest tradycyjny i największy. Duża część osób związanych z Monte Carlo jest powyżej 50 roku życia i nie rozumieją o co chodzi oraz ma inne zdanie na temat cyrkowego festiwalu online. Nie wierzą w sukces poprzez internet ale ja jako twórca się z tym całkowicie nie zgadzam. Festiwal Online ma na celu stworzenie strony online, która ma pomóc artystom dotrzeć do reżyserów, którzy w łatwy sposób znajdą wymarzonych artystów. Jest to szybki i łatwy sposób. Oczywiście, że sercem cyrku jest życie w realu na ziemi, wszyscy wolimy zobaczyć cyrk na żywo w prawdziwym życiu. Festiwal Online nie chce konkurować z innymi festiwalami tradycyjnymi a ma pomoc zjednoczyć i rozwinąć cyrkową społeczność, co przyniesie pozytywny skutek w rzeczywistości.

9) Jaka będzie droga sztuki cyrkowej? Jaka jest przyszłość cyrku?

W która stronę pójdzie cyrk to bardzo trudne pytanie… Nigdy nie wiemy co będzie w przyszłości a zwłaszcza nikt nie wie co będzie po tej paskudnej epidemii Covid19. Nie wiem czy czeka nas kryzys finansowy, czy serce i pragnienia pójdą zgodnie z panującymi nowymi trendami. Ja robię wszystko aby pomóc teraz branży cyrkowej w tej trudnej sytuacji.

10) Czy myśleliście, że każdy kraj stworzy taki festiwal online, a krajowi zwycięzcy będą rywalizować w globalnym festiwalu online?

Już dostałem wiele propozycji aby zrobić inne festiwale online na całym świecie. Dostałem już wiadomość z Francji, Kazachstanu czy Rosji. Mam nadzieję, że ta idea będzie się rozwijać w świecie cyrku ale jak to będzie, nie mam pojęcia. Byłoby wspaniale gdyby odbywały się lokalne festiwale online i zwycięzca z danego kraju pojawiłby się na globalnym festiwalu online. Mój internetowy festiwal cyrkowy jest pierwszym takim pomysłem i byłbym wdzięczny, gdyby wszystkie festiwale online będą współpracować i uczestniczyć w moim międzynarodowym festiwalu internetowym. Tak jak w piłce nożnej mamy lokalne puchary i ligę mistrzów, więc w tym przypadku byłaby to ciekawa rozrywka i rywalizacja.

Dziękuję za interesujący wywiad i pytania.

To ja dziękuję za chęć udzielenia odpowiedzi.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz