POLECANY POST

CYRK FANTAZJA - 5 LAT NA VIDEO

20 lipca 2020

Ludzie Cyrku 19: wywiad z Alex Bobylev



Z okazji miesiąca tematycznego na blogu Lipiec 2020 z clownami, zapraszam na wywiad z mistrzem klaunady z Rosji. Artysta znany z Monte Carlo, największych cyrków w całej Europie, kreatywny, zabawny i ceniony clown. Wielu z Was pamięta go również z Cyrku Zalewski. Sympatyczny człowiek i artysta najwyższej klasy. 
Panie i Panowie: Alex Bobylev! Miłej lektury!

                           

1. Zacznę od tradycyjnego pytania. Jak i kiedy zaczęła się Twoja przygoda ze sztuką cyrkową?

Po raz pierwszy do cyrku wszedłem w wieku 5 lat, kiedy tata zaczął pracować w orkiestrze cyrkowej. Oglądałam każdy program i w wieku 10-11 lat zdecydowałam, że chcę zostać nie tylko kimś w cyrku, ale i klaunem. I zacząłem uczyć się sztuki cyrkowej. Robiłem akrobacje, balans, muzykę. W wieku 15 lat przyjechałam do Moskwy i poszedłem do szkoły cyrkowej.


2. Co najbardziej fascynuje Cię w twórczości artysty i clowna?

„Jeśli chcesz - wierz lub nie - duszą cyrku nie jest reżyser, nie reżyser, nie trener„ wielkiej liczby ”, nie najsłynniejszy pogromca. Dusza cyrku jest zawsze najlepszym klaunem ... Cyrk może pozostać, nawet jeśli nie ma już tygrysów, lwów, błaznów, trampolin i areny, ale przestaje być cyrkiem, gdy straci klauna. Pokaż mi swojego klauna, a powiem ci, jaki jest twój cyrk! ”
 © Karel Kludsky, książka „Life on the Manege”

3. Dziękuję za tak cudowny cytat, coś w tym jest!
Tworzysz z żoną duet clownów, jak się dogadujecie jako artyści? Czy jest to łatwe?

Moja żona i ja jesteśmy w pracy i w domu przez cały czas, jestem bardzo wygodny i lubię to, niektórzy ludzie przeszkadzają sobie nawzajem, kiedy są ciągle razem, ale nie u nas. Wszyscy mamy się dobrze i zawsze jesteśmy szczęśliwi, że możemy jeździć razem.

          

4 Występowałeś na festiwalu w Monte Carlo i Demain Festival w Paryżu. Jak wspominasz te wielkie imprezy cyrkowe? Czy to było trudniejsze, bardziej stresujące?

Braliśmy udział 2 razy na festiwalach w Paryżu i raz w Monte Carlo. Te konkursy są jak trampoliny w życiu twórczym, gdy pierwszy raz byłeś zaproszony, to znaczy, że robisz coś ciekawego i widzi cię wielu agentów i dyrektorów cyrku. same w sobie te 2 konkursy mają oczywiście inny poziom i napięcie. Demain i Monte Carlo nie da się porównać z niczym, bo tylko tam doświadczasz takiej adrenaliny, że po prostu nie sposób sobie tego wyobrazić. Udział w tych konkursach jest wielkim zaszczytem!

5. Pamiętam Pana występ w Polsce w Cyrku Zalewskim w 2009 roku. Jak wspomina Pan ten rok w Cyrku Polskim? Bardzo podobał mi się Wasz duet.

Bardzo dobrze wspominamy pracę w Polskim Cyrku Zalewskim, szczególnie interesujący był udział w projekcie Gwiezdny Cyrk, w którym występowali z nami znani polscy artyści. Dyrekcja cyrku jest bardzo przyjacielska, a publiczność w Polsce bardzo fajna, reaguje na wszelkie żarty, śmieje się i robi gromkie brawa. Publiczność jest bardzo podobna do Rosyjskiej.

                           

6. Łączy Polaków i Rosjan słowiańska krew i gościnność! Dziękuję za tak miłe słowa o Polsce! Następne pytanie: Jesteś absolwentem szkoły cyrkowej w Moskwie. Czy szkoła cyrkowa w świecie cyrku jest dziś ważna?

Ukończyłem Moskiewską Szkołę Cyrkową w 1991 roku. Tam przez 4 lata uczyłem się podstaw dziedzin cyrkowych, balansowania, żonglerki, akrobatyki, tańca, muzyki. Myślę, że to wszystko dało nam bardzo dużo, mamy dobrą rosyjską szkołę cyrkową, w której mogliśmy zostać profesjonalnymi wykonawcami. Wszystko to razem daje mi przewagę w byciu clownem, nad tymi, którzy tego nie studiowali, więc moim zdaniem dobry klaun powinien przejść przez szkołę lub wszystkie te cyrkowe gatunki, aby zostać dobrym klaunem lub artystą.

7. Skąd masz pomysły na kolorowe i oryginalne kostiumy i rekwizyty? Sam je tworzysz?

Kiedy uczyłem się w szkole cyrkowej, miałem bardzo wspaniałego nauczyciela klaunady Anatolija Smykowa, nauczył mnie być klaunem. Dzięki niemu sam wymyślam wszystkie moje repryzy, które próbowałem, nie były takie jak robili inni. Kostiumy zostały zaprojektowane i uszyte przez profesjonalnych artystów i szwaczki. Motywy repryz wymyślam takie, których nigdy wcześniej nie widziałem w klaunadzie.

Anatolij Smykow
                                             
8. Jak długo trwa przygotowanie repryz do przedstawień, co jest dla Ciebie najtrudniejsze na arenie?

Godzinę przed muszę przygotować wszystkie rekwizyty, sprawdzić, czy wszystko działa, czy wszystko jest na miejscu. Potem zrobić makijaż i jeszcze raz przed wyjściem sprawdzam wszystko na miejscu. Najtrudniej jest znaleźć wszystkie moje rekwizyty po skończonym przedstawieniu, bo wyjść jest dużo i czasem zapominasz samemu lub uniformiści, żeby przynieść lub odebrać rekwizyty.

9. Rosja słynie z bardzo dobrych klaunów. Czy Ty też tak uważasz? 

Tak, w Rosji jest wielu dobrych klaunów. Myślę, że to wszystko dzięki rosyjskiej szkole cyrkowej, o której wspomniałem już trochę wyżej. Moimi idolami w Rosji są oczywiście Oleg Popov i Yuri Nikulin

10. Czy masz jakieś plany na przyszłość, marzenia związane z karierą artysty cyrkowego?

Tak, marzę o pracy w cyrkach, w których nie pracowałem, takich jak Circus Roncalli i Circus Knie w Szwajcarii. I oczywiście jeszcze raz wystąpić na festiwalu w Monte Carlo.

Dziękuję bardzo za udzielenie odpowiedzi! Życzę aby marzenia się spełniły, a ja bardzo chciałbym zobaczyć Pana z żoną na arenie na żywo! 

Dziękuję 😁


1 komentarz:

  1. Mialem okazje poznac Alexa.Wspanialy ,multiutalentowany i barzo serdeczny czlowiek .Zycze mu wiele wspanialych wystepow .

    OdpowiedzUsuń