Od 1963 roku Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (ZPR) zamawiały u wybitnych polskich artystów plakaty o tematyce cyrkowej. Plakaty nie reklamowały konkretnych przedstawień, konkretnych cyrków. Artyści sięgali do metafory i symbolik cyrku, które oddawały atmosferę sztuki cyrkowej w twórczy, kreatywny sposób. Przez kilkanaście lat powstała seria plakatów, których cechą szczególną jest humor, elegancja i dowcip. Tak narodził się nowy nurt w malarstwie, który został nazwany: Plakat Cyrkowy. Od dekad wznawiane są niektóre starsze afisze z myślą o ich sprzedaży za granicę - głównie do USA, gdzie zyskały największe uznanie i popularność, ale nie tylko tam. Dziś jest nie lada gratką dla kolekcjonerów. Trzeba przyznać, że plakaty z tamtego okresu mają swój niepowtarzalny urok, i oddają magię cyrku w zupełnie innym stylu.
Kilka z nich w tym poście, oprócz tego znajdują się też plakaty, które już służyły reklamie poszczególnych cyrków w okresie PRL-u.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz