Od środy do dziś trwała międzynarodowa konferencja poświęcona sztuce cyrkowej pod nazwą "CYRK: GENEALOGIE, IMAGINARIA, TRANSLACJE" organizowana w ramach cyklu "W ŚWIECIE WIDOWISK" przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego przy UW.
W trzech panelach dyskusyjnych trwających około 20 godzin, słuchacze mogli poznać historię sztuki cyrkowej, jej najistotniejsze cechy, aspekty oraz ewolucję cyrków po dziś dzień.
Udało mi się obejrzeć przewijając około 40-50%. Trzykrotnie wysłuchałem z przeogromnym zainteresowaniem wypowiedzi Pana Dariusza Krajewskiego oraz Pana Janusza Sejbuka. Opowiadali niezwykle ciekawie o historii cyrku polskiego, został tez poruszony wątek zwierząt w cyrkach. Ukłony dla obu panów! Brawo! Zabrakło mi większej liczby osób z polskiego środowiska cyrkowego, którzy dołączyli by od siebie swoje zdanie, ciekawostki itp.
Konferencja ta chyba pierwsza w naszym kraju, która poświęcona była sztuce cyrkowej. Niestety organizatorzy nie za bardzo chyba rozumieją co to jest cyrk. Zaprosili do dyskusji między innymi osoby, którym nie podoba się idea cyrku tradycyjnego, bardziej występy uliczne jak Carnaval Sztukmistrzów itp. Część osób wolałaby usunąć w Polsce cyrk tradycyjny a udział takich osób w tej konferencji był nie na miejscu. Fascynujące były dla mnie prezentacje Hanusa Jordana o czeskim cyrku lat 50-tych, obraz cyrku w Rosji i inne tematy dotyczące przeszłości cyrków. Uniwersytety, co wiem z doświadczenia jako student, organizują wiele konferencji, najczęściej są to tylko pogadanki i nic więcej. Jednak liczę mocno, na to, iż temat cyrków jeszcze nie raz wróci. Sami organizatorzy stwierdzili, ze jest to pierwszy raz i warto by powrócić do tego w przyszłości. Ukazane w tej konferencji są różne poglądy na sztukę cyrkową. Jak już wspomniałem od cyrków tradycyjnych po te nowoczesne. Jest zachowana równowaga, chociaż ja bym wolał większy nacisk na cyrk klasyczny, który od pokoleń zachwyca ludzi na całym świecie.
Po za wypowiedziami, można było zobaczyć mnóstwo ciekawych zdjęć, artykułów prasowych czy materiałów reklamowych związanych z cyrkiem.
Bardzo się cieszę, że UW podjął się tego tematu, gdyż cyrk jest w Polsce zapomniany, a szkoda, bo patrząc chociażby na czasy 25-40 lat wstecz byliśmy jednym z lepszych państw w Europie.
Poniżej linki do obejrzenia konferencji oraz cały program.
(od 2h 15min Pan Janusz Sejbuk oraz Pan Dariusz Krajewski)
28.10.2020
Eleanor Lybeck, Cyrk na scenie: występy sceniczne i kultura polityczna w Irlandii, 1770-2020
Hanuš Jordan, Od prywatnego do państwowego. Przemiany czechosłowackiego cyrku w latach pięćdziesiątych XX wieku
Olga Kupcova, Obraz cyrku i cyrkowców w sztuce rosyjskiej Srebrnego Wieku
Janusz Sejbuk i Dariusz Krajewski, Dwugłos o cyrku polskim
Ilona Szewczyk, Venationes et alii. Zwierzę w rzymskich widowiskach cyrkowych
Barbara Pitak-Piaskowska, Cyrkowe freak show Barnuma
Aleksander Zbirański, Cyrk jako lustro społeczeństwa
29.10.2020
Anna Gawarecka, Sztuka czy rzemiosło? Cyrkowe wariacje w międzywojennej literaturze czeskiej
Magda Nabiałek, Między mimem a pierrotem. Artysta cyrkowy w sztuce dramatycznej dwudziestolecia międzywojennego
Balbina Tarnowska, Bruno Schulz i cyrk. Obrazy, metafory, autoidentyfikacje
Patrycjusz Pająk, Cyrk i polityka w filmach Dušana Makavejeva
Grzegorz Kondrasiuk, Cyrk: archiwa
Sylwia Siedlecka, Mówiona historia cyrku
Paloma Leyton, Grawitacja ma znaczenie. Cyrk jako narzędzie
30.10.2020
Grażyna Świętochowska, Przestrzeń targów expo a dominanty przedstawień cyrkowych. Przypadek historyczny
Grzegorz Zyzik, Akrobaci, klauni i hologramy. Technologia AR w Nowym Cyrku
Mateusz Kanabrodzki, Święty Jokerze, patronie incelów
Sabina Drąg, Anna Olga Brown – cyrkowe poszukiwania na Pomorzu Zachodnim
Agnieszka Korytkowska, To nie cyrk. Okna są zabite deskami
Agnieszka Bińczycka, Przegląd przedwojennej prasy cyrkowej
Irina Lappo, Dlaczego radzieckie dzieci nie bały się klaunów?
Bartłomiej Kotowski, Arena wolna! Miraże cyrku ponowoczesnego
Paweł Płoski, Artyści dzieciom. Cyrk (i teatr) w służbie zdrowia
Anna Wojszel, Cyrk w resocjalizacji
Rafał Sadownik, Carnaval Sztukmistrzów - historia, kontekst i mapa drogowa dla cyrku współczesnego w Polsce
Maria Babicka, Cyrk jako przestrzeń spotkania, czyli o podróżach mobilnej sceny Instytutu Teatralnego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz